Online cursus afvallen Les 1: Het belang van een positieve mindset

Week 1: Creëer een positieve en doelgerichte mindset

Hulp nodig? Klik hier

Welkom bij de online cursus afvallen van LeefstijlBeter

Gedurende 52 weken ontvang je elke werkdag een e-mail met een link naar de online cursus afvallen. Je komt dan terecht op een pagina als deze met theorie en enkele praktijkopdrachten gericht op de psychologische aspecten van het proces van afvallen.

Een afvallen cursus van 52 weken

Waarom duurt de cursus een heel jaar en waarom richten wij ons op de psychologie van het afvallen? Omdat afvallen duurzame gedragsverandering vereist. Het aanleren van nieuw gedrag (of goede gewoonten) en het afleren van bestaande patronen (of slechte gewoonten) vereist tijd. In ieder geval drie maanden, en als je er een jaar mee aan de slag gaat weet je zeker dat je niet meer terugvalt in oude (minder gezonde) gewoonten.

Focus op de psychologie van het afvallen

Daarnaast richten wij ons op psychologie. Wij focussen ons dus op menselijk gedrag – jouw gedrag – en daarmee ook op gevoelens en gedachten. Wij geloven dat jij, als mens, alleen echt kunt veranderen als er in jou dingen veranderen. Je kunt wel een dieet gaan volgen, maar als je het niet kunt volhouden val je terug in je oude patronen van te veel en ongezond eten. Voor echte, duurzame verandering is psychologie de beste route. Vandaar dat de cursus die voor je ligt door een psycholoog is gemaakt.

260 korte lessen

De cursus bestaat uit maar liefst 260 korte lessen die zijn gerangschikt in 52 thema’s met een logische opbouw. Wil je maximaal profijt trekken van de cursus (en dus een goede investering doen in jezelf), dan zou je de hele cursus moeten volgen. Je kunt weliswaar eenvoudig op elk moment opzeggen, maar we willen je wel graag stimuleren om het een aantal weken te proberen en te ervaren of de cursus bij je past. Je zult merken dat naarmate de cursus vordert, je er steeds meer baat bij zult hebben. Geef dus niet te snel op. Naarmate je langer bezig bent en steeds meer resultaat gaat zien, zal het steeds leuker worden en waarschijnlijk zul je dan na een jaar met spijt afscheid nemen van de cursus. Want daarna moet je het weer alleen doen. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat je dat gaat lukken.

Zelfstandig of met 1-op-1 begeleiding

Je kunt de cursus geheel zelfstandig doen, maar het kan heel verstandig zijn om je 1-op-1 te laten begeleiden. Op momenten dat je moeite hebt met doorzetten of wanneer je tegen lastige kwesties oploopt, kan het heel prettig (of misschien wel cruciaal) zijn als je daar met een professional over kunt praten. Op deze manier is het veel waarschijnlijker dat je de hele cursus afrondt en je doelen behaalt. Als je de factuur voor de eerste maand van de cursus hebt betaald, heb je recht op een gratis kennismaking van een half uur met een coach/psychosociaal therapeut van LeefstijlBeter. De coach/therapeut kan je ook vertellen hoe de begeleiding eruit gaat zien en of deze kan worden vergoed door je zorgverzekering. Als je aanvullend bent verzekerd is dat vaak het geval.

Elke werkdag een nieuwe les

Via deze eerste les kun je kennismaken met de cursus. Na betaling van de factuur van €30 ontvang je spoedig les 2 ‘Doelen stellen en bereiken’, en vervolgens elke werkdag een nieuwe les. Zorg ervoor dat je dagelijks met de cursus bezig bent en alle tips en adviezen in de praktijk brengt. Door de cursus ben je in staat om je leven te veranderen, en dat is niet niks. Je zult er dan ook zeker geen spijt van krijgen dat je je hebt ingeschreven.

Deze eerste week heeft als thema: Creëer een positieve en doelgerichte mindset, en bestaat uit deze 5 lessen:

  • Les 1. Het belang van een positieve mindset (deze les)
  • Les 2. Doelen stellen en bereiken
  • Les 3. Omgaan met tegenslagen
  • Les 4. Het belang van zelfcompassie
  • Les 5. Een ondersteunend netwerk opbouwen

Heb je vragen of wil je reageren, dan kun je mij te allen tijde persoonlijk mailen: info@leefstijlbeter.nl.

Ik help je graag bij jouw goede voornemen om af te vallen en een lichter en gezonder leven te leiden. En mijn collega’s staan te popelen om je 1-op-1 te begeleiden via zoom (videobellen). Start hieronder met les 1. Heel veel succes en plezier gewenst!

Harrie Kolsteeg
Gezondheidspsycholoog en oprichter LeefstijlBeter

  • Start hieronder met les 1 Het belang van een positieve mindset

Les 1. Het belang van een positieve mindset

Welkom bij de eerste les van de online cursus afvallen. Vandaag richten we ons op een element dat de basis vormt voor al onze inspanningen: het ontwikkelen van een positieve mindset. Een positieve mindset is niet alleen essentieel voor gewichtsverlies, maar eigenlijk voor het behalen van elk doel in je leven. Dus als je je mindset positiever kunt maken werk je niet alleen aan een gezondere leefstijl, maar heeft dat een positieve invloed op alles wat je onderneemt.

Waarom is een positieve mindset essentieel als je wilt afvallen?

Als je wilt afvallen denk je vaak direct aan wat je eet, hoeveel je beweegt en wellicht denk je ook na over de balans (of onbalans) die je hebt in je dagelijkse routine. Je denkt misschien niet zo snel aan een ander cruciaal element dat een grote impact heeft op je succes bij een (grote) verandering in je leven: je mindset. In deze eerste week van de cursus gaan we aan de slag met je mindset. We vragen ons af waarom een positieve mindset niet alleen nuttig, maar absoluut noodzakelijk is voor iedereen die een gezonder leven nastreeft.

De kracht van positiviteit

Het idee van ‘positief denken’ kan soms een beetje cliché overkomen. Toch is het fundament van elke succesvolle verandering, inclusief gewichtsverlies. Het gaat hierbij niet alleen om het hebben van een ‘goed gevoel’, integendeel, je kunt niet altijd een goed gevoel hebben of bij jezelf oproepen. Dat is tegennatuurlijk en het helpt je uiteindelijk niet. Het zou je gaan tegenstaan en je zou de moed verliezen om je doel te bereiken, waardoor je weer terug bent bij af. Dus je koste wat het kost goed willen voelen is niet wat ik bedoel. Een positieve mindset cultiveren kan een heel praktische strategie zijn die je helpt door de uitdagingen van het leven heen te gaan. Een positieve mindset stelt je in staat om hindernissen te zien als tijdelijke obstakels in plaats van onoverkomelijke barrières.

Meer dan alleen optimisme

Het cultiveren van een positieve mindset gaat verder dan simpelweg optimistisch zijn over bepaalde doelen en uitkomsten. Het gaat over het herkennen van uitdagingen zonder ontmoedigd te raken, het leren van tegenslagen in plaats van ze te vrezen en het geloven in je vermogen om te veranderen, ongeacht hoe vaak je eerder hebt geprobeerd om af te vallen en steeds weer terugviel in je oude gewoontes. Deze houding verandert niet alleen hoe je je dieet- en beweegdoelen benadert, maar ook hoe je je voelt tijdens het hele proces van afvallen.

Wetenschap ondersteunt positiviteit

Wetenschappelijke studies tonen steeds weer aan dat mensen met een optimistische levenshouding niet alleen langer leven, maar ook een grotere kans hebben om gezonde gewoontes aan te nemen en te behouden. Positiviteit helpt je bijvoorbeeld om stress te managen en emotie-eten te vermijden. Twee van de grootste valkuilen op het pad naar gewichtsverlies.

Bouwen aan een positieve mindset

Hoe ontwikkel je deze positieve mindset? Je kunt helaas niet zomaar een knop omzetten, maar je kunt wel degelijk door eraan te werken een positievere mindset ontwikkelen. Dat begint met zelfbewustzijn, het herkennen en erkennen (eerlijk zijn dus) van hoe het er nu voor staat. Het is zaak om negatieve gedachtepatronen die je vooruitgang zouden kunnen belemmeren te herkennen. Vervolgens is het ook van belang om elke stap die je zet te vieren. Vier elke overwinning, hoe klein ook. En daarnaast, wat ook heel belangrijk is, oefen dankbaarheid. Door je te concentreren op wat je hebt bereikt en waar je dankbaar voor bent, verander je je perspectief van wat je mist naar wat je hebt gewonnen. Je zou kunnen zeggen dat je hiermee een shift maakt van het zien van het glas als ‘halfleeg naar halfvol’.

Toen ik zelf begon met afvallen was ik vaak gefrustreerd over het gebrek aan direct zichtbare resultaten. Maar toen ik mijn focus verlegde naar het vieren van de kleine successen, zoals kiezen voor gezonde snacks of het (wekelijks) volhouden van de wandelingen die ik me had voorgenomen te doen in het bos vlak bij ons huis, begon ik een verschil in mijn mindset op te merken. Deze kleine overwinningen en vooral het besteden van aandacht eraan en de voldoening die ik eruit haalde, bouwden een positieve ‘feedbackloop’ op die mijn motivatie versterkte en mij hielp om door te gaan.

Kortom

We kunnen stellen dat een positieve mindset niet zomaar iets is, maar dat het een belangrijke, en zelfs essentiële component is van het proces van afvallen. Want afvallen is een proces; iets wat doorgaat als je er voldoende en op de juiste manier aandacht aan besteedt en wat je steeds weer kunt verbeteren. Uiteindelijk zul je dit proces zo onder de knie hebben dat het vrijwel vanzelf gaat. Je hebt je dan een positieve leefstijl aangemeten die goed samen gaat met een lichter gewicht, een gewicht dat bij je past en waar jij een goed gevoel bij hebt.

Door te focussen op groei, veerkracht en dankbaarheid rust je jezelf uit met de mentale gereedschappen die je nodig hebt om je doelen te bereiken en voor eens en voor altijd af te vallen en op gewicht te blijven. Laten we deze cursus starten met een hoopvol hart en een mindset gericht op positieve verandering.

Het belang van een positieve mindset | Aan de slag

Wat is een positieve mindset?

Een positieve mindset betekent dat je een overwegend optimistische kijk hebt op je leven, inclusief de uitdagingen en kansen die op je pad komen. Het gaat erom te geloven in jezelf en in je vermogen om je doelen te bereiken, ongeacht de obstakels.

Waarom is een positieve mindset belangrijk voor gewichtsverlies?

Een positieve mindset:

  • Vergroot je veerkracht: het helpt je om terug te stuiteren als je tegenslagen te verduren krijgt;
  • Verhoogt je motivatie: een optimistische kijk maakt het gemakkelijker om gemotiveerd te blijven;
  • Verbetert je besluitvorming: positief denken moedigt je aan tot gezondere keuzes;
  • Vermindert je stresslevel: positieve emoties verminderen stress, wat gewoonlijk vaak tot overeten leidt.

Hoe ontwikkel je een positieve mindset?

Je krijgt niet van de ene op de andere dag een positievere mindset. Het is een proces dat je stap voor stap doorloopt. We helpen je in de cursus bij het ontwikkelen van deze mindset, sterker, het is een van de speerpunten van de cursus. Hoe je langzamerhand een positieve mindset ontwikkeld heb ik hieronder kort uiteengezet. Je kunt bij het ontwikkelen ervan denken aan:

  • Bewustwording: word je bewust van negatieve gedachtepatronen;
  • Uitdagen en vervangen: daag negatieve gedachten uit en vervang ze door positievere;
  • Dankbaarheid: oefen dagelijks dankbaarheid om je focus te verleggen naar het positieve;
  • Visualisatie: visualiseer je succes, zie jezelf je doelen bereiken;
  • Kleine successen vieren: erken en vier elke stap vooruit, hoe klein de stap ook is.

Het komt allemaal uitgebreid aan de orde. Voor nu is het genoeg om te weten wat een positieve mindset inhoudt, dat je het nodig hebt om echte veranderingen door te maken en zicht te hebben op hoe je het kunt bereiken. In de komende dagen gaan we het verder uitwerken.

In elke les kom je een kleine sectie met enkele oefeningen tegen. Probeer de oefeningen elke dag te doen. Ook in de weekenden (als je geen nieuwe les ontvangt). Hou jezelf bij de les. Doe onderstaande oefeningen vandaag (nu bijvoorbeeld) om een goede start te maken met de cursus. Tip: maak er een gewoonte van om de teksten van de dagelijkse lessen elke ochtend te lezen en gelijk te starten met de oefeningen. Over het algemeen kosten de oefeningen niet veel tijd, maar als je niet direct tijd hebt en de oefeningen doorschuift naar een later moment op de dag, PLAN DE OEFENINGEN DAN IN.

Oefeningen

1. Dagboek van positiviteit

  • Begin een dagboek waarin je elke dag drie dingen opschrijft waarvoor je dankbaar bent.

2. Visualisatieoefening

  • Besteed 5 minuten (per dag) aan het visualiseren van je doelen alsof je ze al hebt bereikt.

3. Affirmaties

  • Kies drie positieve affirmaties die resoneren met jouw doelen. Herhaal deze elke ochtend.

4. Reflectie en actie

  • Reflecteer op momenten waarop een negatieve mindset je heeft belemmerd. Hoe had een positieve mindset het verschil kunnen maken?
  • Kies één gebied in je leven waar je een directe verandering kunt aanbrengen door een positievere houding aan te nemen. Stel een plan op om dit de komende week te implementeren.

Ten slotte

Onthoud dat jouw proces om gewicht te verliezen niet alleen een fysieke uitdaging is, maar ook een mentale. Bouwen aan een positieve mindset is de eerste grote stap naar succes. Met het lezen en verwerken van de tekst en het uitvoeren van de oefeningen heb je deze eerste grote stap gezet. Geloof in jezelf, blijf positief op een goede, niet dwangmatige manier, en de resultaten zullen vanzelf volgen.

Veel succes; weet dat ik persoonlijk betrokken ben en er blij van wordt als je vorderingen maakt. Ga ervoor!

  • Om les 2 ‘Doelen stellen en bereiken’ te ontvangen betaal je de factuur in de e-mail die je hebt ontvangen. Alvast dank daarvoor. Als je toch besluit om af te zien van de cursus laat dat dan zo spoedig mogelijk (uiterlijk binnen 14 dagen na bevestiging van je inschrijving) weten. Maar besef dat deze cursus een kans is om iets heel moois gedaan te krijgen.

Mocht je vragen hebben of een reactie willen geven, dan kun je mij rechtsreeks bereiken via info@leefstijlbeter.nl.

Hartelijke groet,

Harrie Kolsteeg
Gezondheidspsycholoog en oprichter LeefstijlBeter

 

Naar de cursus-pagina

Heb je vragen, wil je reageren? Neem contact op

We willen graag met je in contact komen om jou maximaal te ondersteunen om je doelen te bereiken, en om onze cursussen te verbeteren. Heb je vragen, wil je reageren, wil je een positieve review geven? Vul het formulier in en je krijgt een persoonlijk bericht. Alvast bedankt!

"*" geeft vereiste velden aan